ER..ni real punya..

" kepada pasukan resus..satu kes yang memerlukan tindakan serta merta akan tiba kurang daripada 5 min dari sekarang"

aisehman..sepanjang aku jaga red zone, ni kali ketiga rasanya aku dpt kes macam nih..mula la dup dap dup dap..kes apakah yg akan sampai nih..aku plak yg cemas lebih2...

mmg kurang drpd 5 mins, maka sampailah pesakit yg dimaksudkan iaitu seorg pakcik..tgh tercungap2..dan CPR telahpun bermula dr dlm ambulans lagi..check carotid artery ( nadi kt leher ), aa..no pulse!!cardiac monitor pun di pasang..ASYSTOLE ( means straight line..takde denyutan jantung )..

" okey, sambung CPR..prepare for intubation..n prepare atropine and adrenaline as well"

setelah di CPR kan selama 15 mins, diintubate ( masuk tube ke dlm salur pernafasan) dan dibantu dgn ubat2an..akhirnya pakcik itu berjaya di stabilkan..ALHAMDULILLAH..panjang lagi umur pakcik..

bagi team A&E yg bersatu padu (chewahh..) cuba menyelamatkan pakcik time tu..terasa satu kepuasan bila pakcik tu revive..kan?kan? so tahniah kawan2 atas semangat kerjasama anda...bak kata wonderpet, " apa yg penting..kerjasama.. "

aku yg jaga red zone masa tu, mmg terasa kehepian yg amat bila dpt selamatkan patient walaupun masa mula2 aku rasa aku yg nak collapse bila dgr announcement dr call centre..hehehehe...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment