Ayah Dan Ibu......

hari nih dedek demam..cian dedek..harap2 cptla dedek baik dr demam..bila tgk dedek terbaring tepi daddy dia sambil minum air glucose, tetiba jer ter"feeling" lebih lak..teringat zaman aku kecik2 dulu..

masa kecik, rasanya aku tergolong dlm kumpulan budak yg agak nakal kot..suka melawan cakap mak..mak rotan pun aku blh wat muka slamber n ckp " tak sakit..tak sakit "..padahal dlm hati..mak oiii,sakitnya!!!ish2...

bila dah besar nih n dah ada anak sendiri, baru lah aku tau betapa besarnya pengorbanan ibu bapa..n betapa susahnya nak membesarkan seorg anak ..bukan macam bela anak ikan maupun anak hamster...kena plak kalau anak tak sihat, malam pun umpama siang..takleh tdo menjaga anak yg meragam..mata pun dh jadik macam mata beruang panda..kena plak kalau hari sebelum tu oncall, maka double beruang panda la jadiknya..


masa aku kecik, aku selalu berangan nak beli macam2..memandangkan aku dari keluarga yg susah, adik beradik lak ramai maka bukannya senang utk aku dapat mende2 yg aku nak..kesian tgk mak+abah bekerja keras utk perbelanjaan kami sekeluarga..cop buah kelapa sawit, pastu amik upah menoreh getah..tanam padi lak kat belakang umah..dgr pun dh terasa penat, apatah lagi bahu yg memikul..kekadang jeles gak tgk kawan2 ada beg skolah cantik, kasut skolah baru, dpt duit blanja skolah byk ( zaman dulu 50sen pun dh dikira byk ok..aku bawak 20sen jer) tp takpe ckp mak aku..kita gi skolah bukannya nak tunjuk brg2 cantik or baru kat kawan2..gi skolah dgn niat nak blaja..bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian...

mmg btol ckp mak n abah..kerana mereka, akhirnya aku berjaya menjadi seorg doktor...time kasih mak!!time kasih abah!!!



skang, bila aku dh besar, keje n dah ada duit sendiri, takde la plak aku berangan lebih2 nak beli brg ntah apa2 cam zaman dolu2..lebih baik aku simpan utk masa depan anak aku..nak blajar kena guna byk duit kn..agaknya dulu camtu la yg mak bapak aku pikir..pendidikan anak2 jadik keutamaan, kehendak sendiri letak tepi..

oleh sebab itu, bila baca kat newspaper pasal anak2 yg buang mak ayah nih, ataupun bila ada manusia2 yg nak mintak mak bapak diorg dimasukkan ke dlm wad sbb tak larat nak jaga, aku rasa macam nak sumpah seranah ajer..*?%&;#! punya manusia..

bagi sesiapa yg masih ada mak ayah, sayangilah dan hargailah mereka sementara masih ada...buat mak dan abahku..saya sayang mak dan abah!!!!


                              
                                 Di saat kau lena dia berjaga
                                 Kau bersenang dia bekerja
                                 Untuk mu tiada terbatas
                                 Memberi tidak minta dibalas
                                 Ingin dibinanya untuk mu
                                 Kehidupan yang sempurna
                                 Punya kekuatan jiwa
                                 Punyai maruah

                                                      Leterannya dari rasa luhur
                                                      Menegur sebelum terlanjur
                                                      Itulah yang diwarisi
                                                      Pesan ibu terpahat di hati
                                                      Beringat-ingatlah berpesan pesan
                                                     Untuk kebaikan
                                                     Marah bukan kebencian
                                                     Tapi tanda sayang

                                  Engkau semakin dewasa
                                  Berjiwa merdeka
                                  Sedang dia semakin tua
                                  Membilang usia
                                  Di saat kau berjaya
                                  Dia tiada berdaya
                                  Semoga kau tak lupa
                                  Jasa bonda ( n ayahanda )

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Anonymous said...

sadis sedih...
pergh...
stroke dah bagus...
mantap laa kak ngah...
superb...
ting ting ting
*bunyi buzer markah...

Post a Comment